March 20th, 2012Analisis, Hargaadmin 7 Comments

 

Petikan dari kitco.com

 

When the US Dollar gets stronger, it takes fewer dollars to buy any commodity that is priced in $USD. When the US Dollar gets weaker it takes more dollars to purchase the same commodity.

The price of all US Dollar denominated commodities, like gold, will change to reflect the fact that it will take fewer or more dollars to buy that commodity. So it’s quite possible, in fact it’s almost always the case that a portion of the change in the price of gold is really just a reflection of a change in the value of the US Dollar. Sometimes that portion is insignificant. But often the opposite is true where the entire change in the gold price is simply a mathematical recalculation of an ever-changing US Dollar value.

When the dollar gets strong, gold appears to go down, and vice versa. That accounts for part of the fluctuations that we see in the value of gold.

The other part is an actual increase in the supply or demand for gold. If the price is higher when being measured not only in US Dollars, but also in Euros, Pounds Sterling, Japanese Yen, and every other major currency, then we know the gold demand is higher and it has actually increased in value.

Consequently, if gold is higher in US Dollars while at the same time cheaper in every other currency, then we can conclude that the US Dollar has weakened, and that gold has actually lost value in all other currencies. But the price, because it is being quoted in $USD will be higher and give the illusion of gold becoming more valuable. In such a case the devaluation of gold, due to increased supply on the market, is camouflaged by a weakened US Dollar.

 

Apa yang berlaku pada harga emas sekarang ni?

Tahun baru 2012 dimulakan dengan harga $1567.04/oz. Kemudian mendaki sehingga $1763.11/oz pada 3/2/2012 memberikan kenaikan sehingga 12.51% !!. Sebulan je dah lebih 12%  !! Lebih bagus dari simpanan ASB. Seronok? Baca sampai habis dulu.

Kemudian jatuh ke harga $1705.2/oz melantun ke harga $1790.51/oz dan kemudiannya turun ke harga $1664.63 (20/03/2012 1:06am).

Apa maksud semua ni? Ini menunjukkan harga emas sentiasa naik dan turun. Walaubagaimana pun, mengikut sejarah pergerakan harga emas sejak 10 tahun yang lepas, harga tetap naik dan terus naik. Rujuk www.kitco.com. Ini adalah kerana permintaan emas yang tinggi di negara China dan India dan banyak faktor lain lagi.

 

Apa yang berlaku kepada pembeli emas sekarang ni?

Rata-rata semuanya menunggu tanpa membeli emas kerana takut harga akan turun lagi. Bila nak beli? Ramai yang beli bila harga naik tinggi nanti kerana rasanya harga akan naik lebih tinggi. Tak percaya? Cuba pergi ke pejabat Public Gold di tempat masing-masing dan tengok sendiri. Masa harga rendah ni pejabat Public Gold lengang. Hehe. Saya baru pergi pagi tadi.

Akhirnya, ramai yang membeli pada harga yang tinggi. Ini adalah kerana tiada sesiapa yang tahu berapa rendah harga emas akan turun dan berapa tinggi harga emas akan naik. Tahukah anda, harga rendah sekarang ni adalah harga yang tinggi sesuatu masa dahulu?

 

Apa yang patut dibuat sekarang ni?

BELI SEKARANG !! Beli secara berkala. Sekiranya anda mempunyai modal yang banyak, pecahkan kepada beberapa bahagian. Buat pemurataan dan sekurang-kurangnya anda tidak membeli emas dengan harga yang terlalu tinggi sekiranya  harga jatuh lagi.

Jika dahulu anda telah membeli emas dengan harga yang tinggi, pelbagai cara boleh digunakan kerana anda memiliki asset untuk membeli emas lagi. ‘Pajak’kan, ‘PSP’ kan atau jual saja untuk membolehkan anda membeli lagi emas dalam harga yang sangat rendah sekarang ni.

Jika anda belum menukarkan simpanan wang kepada pelaburan emas fizikal, bertindak sekarang !!. Harga sekarang dianggap sangat rendah dan sangat sesuai untuk mula melabur.

 

Takut lagi? Kenapa?

1. Harga emas akan terus menaik kecuali nilai matawang tidak lagi disandarkan kepada emas atau seluruh warga dunia tidak suka menyimpan emas sebagai pelaburan atau kaum wanita seluruh dunia tidak lagi memakai emas sebagai barang hiasan emas. Lagi lama disimpan, lagi mahal harganya.

2. Emas bernilai di mana-mana ceruk dunia. 1 Dinar lebih 1000 tahun dahulu mempunyai nilai yang sama pada zaman sekarang. Tapi kalau jumpa 1 dinar yang berusia lebih 1000 tahun, dah kita barang antik dan lagi berharga.. hehehe

3. Emas adalah kalis inflasi. Harga emas tidak pernah jatuh sehingga hilang nilainya berbanding saham, duit dan sebagainya. Tetapi saban hari nilai matawang makin jatuh. Berapa ketul karipap boleh kita beli dengan harga RM1 pada 3 tahun lepas? Hmm..

 

Tepuk dada tanya selera. Ibarat makan semangkuk mee kenyang sehari kalau makan 2 mangkuk mee memang kuat selera budak ni. Hahahaha

 

Selamat Melabur

link asal: http://sarjanaemas.com/berita-emas/mas-jatuh-lagi/


Leave a Reply

Pelajari Ilmu Emas Dahulu

Categories

PING & SPONSOR