Bayi Che Ta Melaram Barang Kemas Bernilai RM10,000

Biasanya bayi perempuan dipakaikan emas perhiasan yang sesuai untuk bayi contohnya yang kecil, yang halus kerana biasanya kanak-kanak kecil ini suka tanggalkan alatan di tangan mereka malah emas mudah tercicir dimana-mana, tapi senario ini berbeza dengan selebriti Rozita Che Wan atau lebih dikenali sebagai Che Ta.

Che Ta Memilih untuk memakaikan rantai tangan emas pasir yang padu dan tebal dan berat di kedua-dua belah tangan anak perempuannya.Jika dilihat pada gambar kemungkinan berat setiap  barang kemas tersebut dalam 20-30gram menjadikannya hiasan yang dipakai bayinya  bernilai hampir RM10,000.00

berikut adalah gambar-gambar barangan kemas yang dipakaikan che ta kepada anaknya Aisyah Dhia Rana. Rantai Tangan Pasir ini boleh juga ditempah di www.hargaemas.my

Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana12

Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana1 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana2 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana3 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana4 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana5 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana6 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana7 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana8 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana9 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana10 Foto gelang emas milik Aaisyah Dhia Rana11

Cara mengambil untung guna ETA ( Behind Scene ) Konservatif

emas-dari-lombong

Ingat lagi ETA yang kawe cerita dulu, kalau tak ingat boleh baca disini, kat sini kawe share sikit cara konservatif untuk jana keuntungan dari ETA di sebalik tabir untuk emas 916 ..kalau sebelum ini emas 999, jadi hari ini emas 916 atau emas perhiasan..

Maksud kawe kali ini, pengelola guna wang ETA sebagai modal untuk beli barang kemas 916 pada harga borong, kalau beli 10g, 30gram xkanlah dapat murah kan, nak ada modal RM165k pun bukan semua orang ada, so terpaksalah buka ETA untuk pinjam modal sekejap dan nnti akan pulang balik

Macam mana nak buat duit melalui kaedah konservatif emas 916 ni tanpa skill 4 kotak, lipat melipat dan sontot menyontot ke singapura sebagainya.. mesti ada cara kan jerung2 duduk ajar semua tu, kat sini kawe buat contoh satu

contohnya, Shamsul (bukan nama sebenar, tiada kaitan dengan sapa2) buka eta 1kg harga hari ini (MKS pamp suisse ) RM125/gram, jadi ETA7 adalah RM120/gram ( tolak 5) standard rate ETA

jadi total wang terkumpul Shamsul RM120,000 dari kuota 1kg, shamsul pun pergi ambil emas 916 dari kilang contohnya mutu 0.935 tanpa upah shamsul dapat 1069gram emas 916

(shamsul ni mestilah ada modal sikit, xkan semua pakai modal pelanggan, jemmlah mcm tu, jadi duit yang dpt tu campur duit sendiri sikit bolehlah beli dr MKS ke RHB ke bar 999.9 1kg

contoh perkiraan:

Modal beli bar 1kg RM125,000 , tukar ke barang kemas 916 dapat 1069gram

Harga modal emas 916 sekarang RM116.87 , tanpa upah (harga mks x 0.935)

Jadi selepas dapat barang-barang  kemas itu, shamsul pun jual kepada pasaran dengan mutu 0.988 + upah RM4/gram

jadi harga shamsul jual sekarang RM125/gram x 0.988 + RM4/gram = RM127.50/gram,

dengan teknik blasting, seminar, spam, atau mulut2 ke mulut shamsul dapat habiskan produk emas itu dalam masa seminggu, jadi berapa keuntungan shamsul dapat dengan cara konservatif ini

Contoh Perkiraan:

Jumlah gram= 1076gram, harga jual = RM127.50/gram, harga modal RM116.87/gram

Total shamsul dapat selepas jual semua emas = (127.50/g x 1076gram = RM137,190.00 untuk satu pusingan seminggu

Jadi cash ada ditangan shamsul sekarang RM137,150

So berapa kena bayar balik kepada peserta ETA yang nak pamp 100g (contoh harga MKS masih lagi 125/gram) jadi untuk 10 pamp kena belanja RM125,000

Untungnya?

Cash ditangan RM137,190 – modal beli balik pamp RM125,000 = RM12,190.00, jadi agak2 shamsul untung tak? ini baru eta7, belum kira eta14, eta21, eta30

Tapi ini baru teknik koservatif, belum lipat-melipat, arrahnu, masuk kotak keluar kotak, bai al wafa, agent, kuda terbang, rania, wakalah…ada nasib baik.. dpt jual harga fgjam beberapa gram dan sebagainya, mungkin berganda untung..

ps: Gambar diatas adalah dari video belakang tabir penghasilan jongkong emas 5-10 kilo yang dikeluarkan dari lombong emas Kibali (lombong emas terbesar di afrika)  yang bernilai RM2.34 bilion setahun. bila dah lipat banyak kali buat eta, bolehla beli lombong pula, lombong2 emas di Malaysia yang ada pun, bukan milik kita,

Kota Bharu Sudah Tak Selamat, Habib Jewel hilang emas

makcik-kota-bharu-emas

Berita emas hari ini, di Kota Bharu seorang makcik diculik berhampiran rumah anaknya oleh pemuda-pemuda bukan harapan bangsa dan dirompak dengan rakus. Semakin banyak pula kes  di kota bharu skrg ni, ada je rompak, ragut emas, dulu orang kata meniaga emas di tepi jalan kota bharu selamat, sekarang mungkin kena fikir 2-3 kali, depan rumah pun pemuda-pemudi bukan harapan bangsa ni serbu, apa lagi kalau kat lorong-lorong tepi pasar. Semoga kita dijauhkan dari jenayah-jenayah ini -amin- sambung baca kat bawah…

“Lelaki itu ugut nak sembelih mak cik dan lepas itu mahu meletakkan mak cik dalam but kereta,” kata mangsa samun, Bidah Hasan, 82, yang dilarikan tiga lelaki sejauh kira-kira 10 kilometer dari rumahnya di Kampung Tunjong, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian itu, Bidah dipercayai mengalami lebam dan luka ringan di tangan kirinya apabila gelang tangan emas, anting-anting dan cincin emas, dianggarkan bernilai RM15,000, disamun penjenayah terbabit.

Sebaik barang kemasnya dirampas, dia ditinggalkan di tepi Jalan Salor-Pasir Mas, dekat sini, sebelum diselamatkan pemandu lori membawa muatan ais yang menghantarnya pulang ke rumah kira-kira 6.50 petang.

Menceritakan kejadian itu, Bidah berkata, dia sedang berbual dengan seorang jiran berusia 40 tahun di tepi beranda rumah anaknya sebelum terlihat sebuah kereta Proton Wira dinaiki tiga lelaki berusia 20 tahun hingga 30 tahun menghampirinya.

“Ketika berbual-bual, tiba-tiba pemandu kereta terbabit mengundurkan kenderaannya dengan laju dan seorang lelaki tiba-tiba menarik makcik dengan kasar supaya masuk ke dalam kereta.

 

curi-emas-habibjewel

 

Dalam kejadian berasingan, seorang awek yang cun tapi sayang panjang tangan mengambil seketul jongkong emas di kedai habibjewel dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang dekat sini hari ini atas pertuduhan mencuri jongkong emas bernilai RM13,158 milik majikannya, September lalu.

Griff Joyner Lois, 23, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan tersebut yang dibacakan oleh jurubahasa kepadanya di hadapan Majistret Ayuni Izzaty Sulaiman.

Wanita berketurunan Iban yang berasal dari Sarawak itu didakwa mencuri jongkong emas 999 seberat 100 gram di kedai emas Habib Jewels Manufacturing Sdn. Bhd. pada pukul 12.30 tengah hari, 27 September lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 381 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Goh Ai Rene menawarkan jaminan RM5,000 namun peguam bela Kelvinder Singh yang mewakili tertuduh memohon mahkamah mengurangkannya kepada RM2,000 kerana anak guamnya perlu menanggung perbelanjaan keluarga.

Ayuni Izzati kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM3,800 dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 November ini untuk sebutan semula kes.

Dr Azman: Bolehkah saya menjual emas tidak sama dengan pasaran?

drazman-header-short

Soalan: Bolehkan saya menjual emas dengan harga saya sendiri walalupun tidak sama dengan harga pasaran?

Jawapan
Ya. Penetapan harga sesuatu barang dalam sesuatu jual beli adalah berdasarkan kepada persetujuan kedua dua pihak yang berkontrak, iaitu penjual dan pembeli. Sebagai contoh, walaupun harga sebuah rumah semi D di sebuah kawasan perumahan adalah sekikar RM500, tetapi penjual dan pembeli boleh bersetuju di atas satu harga munkin lebih tinggi, dan pembeli sanggup membayarnya kerana faktor faktor tersendiri munkin untuk tinggal di kawasan yang tidak jauh dari tempat kerjanya, atau sebab ingin tinggal berdekatan dengan orang tuannya. Penjual juga boleh jual dengan harga yang lebih rendah daripada harga pasaran munkin kerana kerana terdesak nak dapatkan duit, atau sebab sebab lain.

Yang menjadi masalah ialah apabila ada unsur penipuan, contohnya penjual berkata ini adalah harga yang termurah di pasaran. Kemudian didapati ia jauh lebih mahal. Ini dipanggil ‘bay’ al-ghubn”. Apabila didapati ada unsur penipuan dalam penetapan harga, maka pembeli diberikan hak untuk membatalkan kontrak jual beli, dan seterusnya mendapatkan semula duitnya.

Penipuan juga boleh berlaku dengan menaikkan harga terlalu tinggi, kemudian diberikan hibah atau cash back yang banyak kepada pembeli. Sedangkan hibah tersebut adalah daripada duit pembeli sendiri. Ini dipanggil taghrir.

Dalam urusan jual beli emas, samalah juga dengan jual beli matawang yang berbeza denominasinya ada satu syarat utama perlu dipenuhi, iaitu, bayaran dan serahan emas dibuat secara taqabud, pertukaran emas dan bayaran dibuat secara segera/lani dari tangan ke tangan di dalam satu majlis aqad, tanpa sebarang penangguhan. Sesetengah ulama meletakkan satu lagi syarat tambahan iaitu “hulul” bermaksud selesai perpindahan pemilikan, serahan bayaran dan serahan barang yang dibeli di dalam majlis aqad.

Wallahu’alam

source: blog dr azman http://bit.ly/1sYYw9X 

Emas Kekal Tinggi Dalam Masa 4 Minggu

spot-gold

Sejak 4 minggu yang lalu, harga emas telah jatuh pada paras terendah dalam masa 4 tahun pada pertengahan september 2014, tetapi emas  berjaya kembali naik semula dan kekal tinggi dalam tempoh tersebut. Bagi mereka yang sentiasa follow dengan harga emas semasa, emas hanya jatuh beberapa hari sahaja pada penampang RM4800/tael atau USD1200/onz, sebelum naik kembali, hari ini indeks emas telah mencecah RM4910/tael dan mungkin akan naik lebih lagi menjelang perayaan diwali 22 Oktober nanti.

Singapore: Gold retained sharp gains on Tuesday to trade near its highest in four weeks, boosted by falling appetite for risk as equities and the dollar tumbled on global growth worries.

The sell-off in the stock markets saw the world’s top\gd-backed exchange-traded fund (ETF) attracting investors for the first time in a month after heavy outflows.

Spot gold was little changed at US$1,235.16 an ounce by 0025 GMT, after jumping 1.1% in the previous session when it also hit a four-week peak of US$1,237.30.

Other precious metals were well-supported due to the weaker dollar.

Stocks on Wall Street tumbled in late selling on Monday as the technical picture soured for the S&P 500, while the greenback posted its worst day in a year after comments from Federal Reserve officials hinted at delays in expected interest rate hikes.

Fed officials said over the weekend that a sharp slowdown in the global economy could delay an increase in US interest rates. Higher rates would have boosted the dollar, but dented the appeal of non-interest-bearing gold.

Those remarks followed soft industrial data out of Germany, the euro zone’s biggest economy, and lowered global growth forecasts by the International Monetary Fund.

Assets such as gold and the Japanese yen gained as investors sought safety from riskier assets such as equities.

Holdings in SPDR Gold Trust, the No 1 gold ETF and a good proxy for investor sentiment, rose 1.79 tonnes to 761.23 tonnes on Monday – the fund’s first inflow since Sept 10. – Reuters

Kenapa pelaburan emas bukan fizikal merugikan?

image

Ketika era kenaikan pesat harga emas memuncak bermula pada 2008 hingga 2012, banyak bank-bank korporat yang bermodal lebat membuka akaun-akaun emas yang tidak bersandar pada emas fizikal, kebanyakannya cuma memberi peluang kepada pelabur memegang nilaian emas gram atau nav, unit atau apa saja panggilan mereka, tetapi setiap pembelian unit pelabur tidak 100% dilaburkan kepada emas fizikal.

Kemana perginya semua duit yang dilaburkan? dan kenapa harga emas dunia turun?

Dengan demand yang tinggi pada emas sekitar 2011-2012, tiba-tiba harga emas merosot jatuh setiap hari, sehingga hari ini, harga emas berada paras terendah jauh dari anggaran-anggaran pakar pelaburan bank dunia yang menjangka harga emas boleh naik sehingga USD3000, atau USD5000. harga emas sekarang bakal berada dibawah usd1200 beberapa minggu lagi

Untuk memahami kenapa penurunan emas berlaku bukannya roket sains, tidak perlu ijazah kewangan pun, ia berbalik kepada siapa yang mengawal harga emas?

Dari wikipedia, harga emas dunia ditentukan di “london fix gold” oleh 5 bank seperti HSBC, Barclay… dan dipengerusikan oleh Roschild (keluarga terkaya didunia), background keluarga ini saya biarkan anda google sendiri, yang penting bagaimana mereka mengaut keuntungan berbilion dari duit pelaburan anda.

Pada awalnya harga emas dunia bergantung kepada stock dan demand fizikal gold per tonnes, apabila wujud demand untuk membeli emas tonnes by tonnes, harga emas akan naik sedikit demi sedikit, dan harga akan turun apabila emas dijual balik tonnes by tonnes.

Contohnya Bank A adalah bank pusat emas memiliki 50 tan emas, tan pertama dijual rm1juta/tan, tan kedua dijual rm2juta/tan dan begitu seterusnya, sekiranya pihak pembeli menjual balik 1 tan emas kepada Bank A, harga emas akan turun rm1juta/tan , jika 2 tan dijual balik, harga akan turun rm2juta/tan dan seterusnya.

Bagaimana jika Bank A sudah menjual 50 tan emas, dan tidak lagi memiliki aset emas fizikal untuk dijual? sepatutnya mereka sudah  tarik diri dari berniaga bukan?

Tidak, mereka terus berniaga dengan kaedah lain, suatu manipulasi terancang, caranya mereka memperkenalkan pelaburan emas diatas kertas, tidak bersandar dengan jumlah emas fizikal yang mereka miliki, dan spekulator diupah untuk meniup kencang propaganda harga emas akan naik, dan ramai pelabur membeli kertas-kertas emas ini.

Sampai ke satu tahap harga emas telah naik pada anggaran dirancang, Bank A yang terlibat dalam mengawal harga emas dunia, mula menurunkan harga emas, dan ramai pelabur emas fizikal yang panik menjual emas pada harga yang lebih rendah, jadi Bank A dapat membeli emas fizikal pelabur pada harga yang rendah sedikit demi sedikit.

Yang pastinya Bank A tidak bertindak sendirian, rantaian bank-bank kaki kaki MLM mereka turut bertindak bersama membuka dan mempromosikan emas bukan fizikal ini.

Jika hanya emas fizikal sahaja dibenarkan diniagakan, harga emas tidak akan jatuh begini, sekiranya dari awal Bank A kehabisan stok emas fizikal, mereka tidak boleh menjual lagi kecuali restock emas fizikal baru dari lombong lombong emas.

Harga emas naik terlampau tinggi sebelum ini kerana Bank A masih menjual emas tonnes by tonnes diatas kertas walaupun emas fizikal itu sendiri tidak wujud, sama seperti print duit kertas, menyebabkan manipulasi harga emas berlaku.

Dari pelbagai seminar perbentangan harga emas sebelum ini, emas fizikal yang wujud hari ini tidak sebanyak unit emas yang telah dijual, jika anda memiliki emas fizikal, anda sangat beruntung berbanding mereka yang hanya memiliki unit/akaun emas, jika semua pelabur emas bukan fizikal menukar pelaburan mereka kepada emas fizikal, Bank A pasti tercungap-cungap untuk menggantikannya kerana aset mereka tidak sebanyak amaun yang mereka jual.

Apabila tiba masa pelabur-pelabur akaun emas ini akan menukar aset kertas mereka kepada emas fizikal dari Bank A, kerana tidak tahan dengan kerugian hari demi hari, demand emas fizikal akan naik dan harga emas pun naik berganda-ganda.

Maka inilah masanya pelabur emas fizikal menjana keuntungan ketika harga emas naik akan datang. Buat masa ini, simpan dan terus membeli emas fizikal selagi boleh dan yang untungnya harga emas sangat rendah sekarang.

Shahrul emas www.hrg.ms Hargaemas Trading
Wsapp: 0122301015

Kenapa Harga Emas Jatuh Sepanjang 2014

Penganalisis berkata, kejatuhan mendadak harga logam berharga itu sejak kebelakangan ini adalah berikutan pengukuhan dolar Amerika Syarikat (AS), penjualan oleh dana lindung nilai untuk mendapat tunai bagi menampung kerugian di pasaran lain serta ketidaktentuan terhadap daya tarikan emas sebagai instrumen pelaburan selamat.

Bagi kontrak semasa perak, yang mana harganya lebih berkait rapat dengan pertumbuhan ekonomi susulan kegunaan dalam industri, mencapai paras terendah sejak Januari dan susut 45 peratus daripada paras tertinggi yang dicatat pada April.

alvin-liew

Ahli Ekonomi Kanan Penyelidikan UOB, Alvin Liew, berkata sebelum ini tunai digunakan untuk melabur dalam komoditi khususnya emas dan perak.

Bagaimanapun, katanya emas kini bukan lagi instrumen menarik untuk melindungi pelaburan daripada inflasi susulan masalah hutang Eropah dan jangkaan inflasi Amerika Syarikat (AS).

Kedua-dua masalah itu menyaksikan dana mengalir kembali ke AS, yang mana menyaksikan peningkatan semula nilai dolar.
Namun begitu, dalam jangka panjang, emas masih memiliki nilainya yang tersendiri dan harganya akan meningkat dalam tempoh akan datang, jelasnya.


Bagi Ketua Penyelidikan Komoditi, Pengurusan Kekayaan UBS, Dominic Schnider, berkata dari sudut teknikal, emas masih belum memasuki jajaran terlebih jualan dan secara keseluruhannya aliran kenaikan kini semakin pudar.

Harga komoditi itu dijangka meningkat semula kerana sebelum ini, kami sudah menyaksikan peningkatan permintaan fizikal yang kukuh terhadap komoditi itu khususnya dari Asia dan secara bermusim, ia akan memasuki tempoh permintaan tinggi, katanya.

songsengwunPakar Ekonomi Serantau Penyelidik CIMB, Song Seng Wun, berkata ramai yang memperkatakan mengenai risiko emas akan memasuki jajaran terlebih belian, namun ia meningkat naik sejak empat tahun lalu.

Dengan tekanan kemelesetan meningkat, berlaku peralihan pelaburan kepada instrumen yang benar-benar selamat iaitu dolar AS dan Perbendaharaan AS, katanya.

Sementara itu, Penganalisis Phillip Futures, Ong Yi Ling, berkata kini harga emas sudah susut ke bawah paras purata 100 hari dan 150 hari dan ia memberi isyarat aliran penurunan akan berlaku dalam jangka pendek.

Untuk jangka panjang, selepas harganya kembali stabil dan keadaan kembali normal, instrumen pelaburan selamat itu akan kembali meningkat, katanya. Reuters

Pelaburan Emas : Anggota Tentera Didakwa

tentera-emas

AYER KEROH – Seorang anggota tentera mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini, semalam atas pertuduhan menipu seorang lelaki berhubung pelaburan saham yang tidak wujud membabitkan sejumlah hampir RM12,000.

Tertuduh, Muhammad Abu Handzalah Mohd Pandi, 28, dari Segamat, Johor membuat pengakuan selepas mengangguk faham tiga pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret Mohd Firdaus Saleh.

Berdasarkan ketiga-tiga pertuduhan, Muhammad yang didakwa menawarkan pelaburan saham emas tidak wujud telah memperdayakan Noor Affandi Abdul Mohssin, 41, untuk menyerahkan wang tunai berjumlah RM11,800.

Dia yang menerima wang RM1,700, RM1,700 dan RM8,400 secara berasingan didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Desa Taming Sari 1, Sungai Udang, dekat sini, pada Januari, Februari dan Mac lalu.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Mohd Ahsraf Abd Hamid ketika pendakwaan meminta mahkamah memberikan jaminan RM6,000 bagi setiap pertuduhan,

Bagaimanapun, tertuduh yang tidak diwakili peguam merayu supaya wang jaminan tersebut dikurangkan dengan alasan bekerja dia yang sebagai anggota tentera dan masih berkhidmat perlu menanggung dua anak.

“Selain salah seorang anak baru lahir, saya dan pengadu sudah berbincang dan pengadu bersedia untuk menarik kes ini dan kami akan menyelesaikan di luar mahkamah,” katanya.

Selepas mendengar rayuan tersebut, Mohd Firdaus kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM7,500 bagi ketiga-tiga pertuduhan dan beliau turut menetapkan kes disebut semula pada 2 Oktober depan.

Yapeim bina Pusat Ujian Ketulenan Emas

IMG_20140828_153817

Kuala Lumpur: Malaysia berpotensi menjadi pusat rujukan kajian ketulenan emas menerusi langkah serius yang dilaksanakan oleh Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) untuk membangunkan pusat kajian berkenaan di tujuh zon di negara ini secara berperingkat.

Pembangunan pusat kajian itu yang dinamakan sebagai Pusat Pencerakinan Emas Yang Tak Musnah adalah pertama di Malaysia dengan kos setiap satu pusat boleh mencecah RM45 juta.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, pembukaan pusat rujukan itu mampu membantu orang ramai, syarikat atau pelabur emas mengetahui ketulenan kerana teknologi yang digunakan adalah antara termaju.

Beliau berkata, pusat rujukan itu turut mendapat kerjasama beberapa pakar dari negara asing seperti Jerman, Jepun dan Amerika Syarikat untuk membangunkan teknologi maju dalam kajian ketulenan emas.

“Pembinaan pusat rujukan ini adalah pertama di Malaysia yang mana ia sebahagian langkah bagi memastikan kelangsungan serta pertumbuhannya di Malaysia pada masa depan.

“Saya berpendapat adalah wajar kaedah dan teknologi yang benar-benar berkesan dengan kos minimun bagi pengeluaran emas serta teknologi guna semula bahan ini,” katanya ketika berucap dalam KL Gold 2014 di sini, Jumaat lalu.

IMG_20140828_153912

KL Gold 2014 yang berlangsung pada 28 dan 29 Ogos dianjurkan oleh YaPEIM dan disertai kira-kira 100 peserta dalam industri emas dan dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Jamil berkata, penubuhan pusat kajian itu turut menggalak penerokaan teknologi ketulenan emas bagi memastikan ia tidak terdedah kepada sebarang elemen penipuan dalam simpanan, pelaburan atau jaminan mata wang.

IMG_20140828_154302
IMG_20140828_153756

5 Tanda Pelaburan Emas Itu Ponzi Scheme

Laman facebook Polis Diraja Malaysia hari ini mengemaskini status mereka dengan video terbaru dari Bank Negara Malaysia berkenaan pelaburan berbentuk ponzi skim, sejak akhir ini kami sering juga terdengar mengenai pelaburan emas yang dianjurkan oleh beberapa pihak, tetapi bagaimana pelaburan itu memberi keuntungan tidak ketahui lebih lanjut.

polis-ponzi-emas

Bagaimanapu disini kami share beberapa tanda ringkas jika pelaburan emas tersebut sebenarnya bukan pelaburan tetapi cuma skim ponzi lebih parah lagi jika pihak menggunakan istilah-istilah agama untuk menghalalkan skim mereka.

Sedang pelabur seperti anda tercari-cari peluang pelaburan, penganjur skim pelaburan palsu emas juga sedang giat mencari pelabur seperti anda

ponzi-call

Skim pelaburan ponzi selalunya menggambarkan bahawa skim mereka adalah peluang pelaburan yang menguntungkan, malah berkali ganda lebih untung dari pelaburan biasa seperti ASB, Unit Amanah atau pasaran saham sekalipun, jadi jika 5 tanda ini wujud dalam pelaburan emas anda, maka berwaspadalah dan bersedia untuk keluar dengan segera sebelum ia roboh. antara tanda-tanya adalah

ponzi-vs-asb-ua

1. Skim ini menjanjikan pulangan tinggi daripada pelaburan kecil tanpa sebarang risiko.

Dalam keadaan harga emas yang telah menjunam jatuh sejak 2011, adalah suatu yang mustahil untuk anda mendapat keuntungan tinggi dengan hanya melabur didalam emas semata-mata untuk jangka masa panjang, malah emas sendiri tidak lari dari risiko kerana harga emas sering berubah mengikut demand dan sell seluruh dunia. Walaupun untuk untung dalam jangka masa singkat mungkin boleh, tetapi tiada jaminan  bahawa pelabur akan dijamin untung untuk tempoh 7,14 atau 21 hari, itu bunyinya tidak kena, kerana volatility harga emas sangat tinggi

2. Ahli dijanjikan komisyen apabila membawa rakan atau ahli keluarga untuk melabur

Biasanya pelaburan emas menjanjikan komisyen pergram emas yang dijual pada ahli baru atau mungkin juga berapa percent komisyen dari pelaburan baru, cara ini tidak salah kerana kebanyakan sistem marketing juga memberikan komisyen kepada referral, malah unit amanah, ASB, dan juga pasaran saham juga menawarkan pelbagai insentif kepada konsultan, remisier atau apa sahaja istilah mereka gunakan ia tetap juga komisyen

ponzi-wang-pendahuluan2

3. Skim ini selalunya memerlukan bayaran pendahuluan.

Dalam perniagaan atau pelaburan emas adalah memang menjadi kebiasaan untuk penjual meminta deposit samada 10% atau 50% sebelum barang diproses atau dijual untuk ‘lock harga’ , tetapi menjadi luar biasa jika penjual meminta 100% deposit sekiranya emas tersebut hanya akan diberi dalam tempoh masa yang lama (lebih dari 5 hari adalah lama untuk emas)

4. Syarikat mereka mendaftar tetapi perniagaan mereka tidak dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia atau Suruhanjaya Sekuriti Malaysia 

Emas dan logam komoditi yang lain adalah antara perniagaan yang tidak dikawal selia oleh bank negara, jadi emas boleh dimanupulasikan oleh sesetengah pihak untuk mengaut keuntungan

ponzi-pulangan-lebih-tinggi

5. Mereka menawarkan pulangan lebih tinggi jika anda tidak membawa pulang produk

Konsep ini sebenarnya telah banyak kali terjadi, banyak syarikat-syarikat yang menawarkan pelaburan emas sebelum ini telah disita oleh bank negara melibatkan kerugian berjuta malah berbilion ringgit, jika pelabur betul-betul ingin melabur, seharusnya anda memegang sendiri emas tersebut dalam bentuk fizikal tidak kira samada jongkong, coin, dinar atau barang kemas, dokumen surat akuan lawyer, surat perjanjian berstem atau sebarang kertas perjanjian sebenarnya tidak berguna lansung apabila syarikat / individu yang anda labur disita bank negara, pelabur perlu bijak untuk memegang sendiri emas atau jika menggunakan sistem Ar-Rahnu, pastikan nama anda tertera pada surat arrahnu bukannya agen atau penjual emas.

ponzi-wang-ahli-baru

Skim penipuan ponzi selalunya berfungsi mengikut sistem piramid, wang yang diterima dari ahli baru akan digunakan untuk membayar ahli sedia ada, apabila tiada ahli baru seluruh skim akan gagal.

Video yang dikongsikan oleh Bank Negara Malaysia berkenaan Pelaburan berkongsepkan Ponzi Skim