Jenis jenis Cincin Untuk Kahwini Wanita Melayu

Basically untuk kahwin, wanita akan dapat 3 jenis cincin dari pihak lelaki

1. Cincin Merisik

Dipanggil cincin belah rotan. Tapi BUKAN diperbuat daripada rotan ye.

Koleksi Barang Kemas Terbaru Di Pasaran
Buy at Shopee

Biasanya orang beli cincin emas kuning kosong. Harga dalam RM100 lebih dah dapat.

Cincin risik merisik

Untuk cincin merisik jarang orang nak beli emas putih sebab cincin ni kosong. Nanti orang ingat bagi bagi cincin silver pulak. No no noo

Pelaburan Emas Paling Murah, Cuma RM1.00 Untuk Bermula
Buy At Hellogold

2. Cincin Tunang

Ada orang tak bertunang, terus nikah je. Terpulang. Kalau tak bertunang, uolls dapat 2 cincin je.

Cincin bertunang ni biasanya lebih ‘up’ sikit dari cincin merisik. Biasanya orang akan beli cincin emas berbatu (baca : diamond)

Cincin tunang

Diamond tu biasanya kecik-kecik dan disusun sejajar. Ia dipanggil “Eternity ring”.

Sebab ada diamond, so bolehlah pilih nak emas kuning ke emas putih bergantung kepada citarasa.

Harga up sikit dari RM500 – RM1.5k (bergantung jenis emas, berat dan diamond )

3. Cincin Nikah

Cincin nikah mestilah kena paling glamorous diantara cincin merisik & bertunang.

Biasanya orang akan beli cincin emas berbatu satu & besar. Ia dipanggil Solitaire ring.

Solitaire ring ni dikira paling hebat sebab diamondnya yang besar. Sebiji diamond yang besar adalah lebih mahal kalau nak dibandingkan dengan beberapa biji diamond yang kecik-kecik.

Rekaan cincin nikah ni biasanya simple sebab main fokus dia adalah diamond.

Haaa itulah jenis jenis cincin yang korang wajib tahu kalau nak berkahwin dengan gadis melayu.

Tapi nak kata wajib pon tak jugak, ramai je gadis-gadis Melayu sekarang yang memahami dan tak suka membebankan pihak lelaki. Kan korang?

Kredit: twtwedding

Pstt: nak tengok cincin 916 murah murah boleh tengok di shopee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>