Skip to main content

Hikmah Lelaki di Larang Memakai Emas Sec...

Emas merupakan barang kemas yang sangat disukai oleh kebanyakan wanita. Peliknya, ramai dikalangan lelaki turut menunjukkan minat dengan memakai emas. Dalam Islam, kaum lelaki diharamkan memakai apa sahaja barangan yang berunsurkan emas termasuk gigi emas. Larangan ini jelas dalam sebuah hadis sahih dari Abu Musa r.a. bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda, “Telah diharamkan memakai sutera […]

Kenapa jangan memakai emas ketika mengan...

Kenapa jangan memakai emas ketika mengandung?

Cerita untuk rujukan ibu-ibu yang sedang mengandung, mengapa tidak sesuai memakai emas ketika mengandung, ini antara sebabnya, ada pengantin baru yang di rezekikan Allah bunting pelamin. alhamdulillah. jadi sebagai pengantin baru, sudah tentu cincin emas 916 perkahwinan mereka masih tersemat di jari. Pada ketika mengandung lebih kurang 6 bulan … (perempuan mengandung ni kan mengembang semuanya, termasuklah […]

Ketulan Emas Lama Di Melaka

MELAKA – Bukan sesuatu yang mustahil sekiranya harta karun termasuk ketulan emas masih berada di Pulau Nangka, di sini seperti mana diperkatakan ketika ini. Pengerusi Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (Iksep), Prof Datuk Dr Mohd Jamil Mukmin berkata, semasa Portugis menawan Melaka pada 1511, harta-harta Sultan Melaka ketika itu dipercayai disembunyikan di pulau-pulau kerana […]

Harian Metro Jamboree: Bukit Mawi bekas ...

MARANG : – Bukit Mawi di sini yang terkenal sebagai salah satu lubuk emas akan dibangunkan semula secara komersial dan bakal menjadikannya tumpuan pengeluaran logam berharga itu di negara ini. Kerja-kerja melombong akan dilakukan oleh sebuah syarikat bumiputera, Proserv Technical Sdn. Bhd., (Proserv) di tapak seluas 32.3 hektar di Sungai Kerak dengan pengeluaran dijangkakan bernilai […]

Bahaya Pakai Emas Kepada Anak Kecil

Sekarang ni ramai yang suka bagi baby girl dorang pakai barang kemas. Comel.. kecik2 lagi kat leher yang berkilau emas.. kat lengan yang bersinar emas. Tak salah kalau ada rezeki lebih nak laburkan kat anak – anak. Tapi dalam kita menyatakan kasih sayang dari kilauan emas kat badan anak kita tu tanpa sedar kita sedang […]

Tips Mencuci Barang Kemas Sendiri

Barang Kemas Rendam barang kemas dalam air suam selama satu jam. Lepas tu guna berus gigi yang da buruk tu tp makesure berus gigi tu lembut tau (pastikan berus gigi kat kedai rm2)..hihihi Bubuh ubat gigi ckit..korg cuci jela keliling barang kemas tu.Pastu bilas dan rendam semula dengan air selama sejam. Pastu kuakan sejatkan atas […]

Perlombongan Emas Tradisional Melayu di ...

Perlombongan Emas Tradisional Melayu di Aceh

Semasa mengunjungi kota Tapak Tuan di Aceh Selatan dua minggu sebelum pilihan raya lepas saya sempat singgah di sebuah perkampungan yang kini menjadi sebutan ramai kerana kawasan itu kaya dengan bahan galian (mineral) terutamanya emas, biji besi, kuprom dan lain-lain. Kampung dimaksudkan itu ialah Sawang. Kiri kanan adalah bangsal kilang emas di Sawang. Sawang terletak kira-kira […]

Barang Kemas Bersejarah

Jika anda memiliki barangan kemas terutama di kalangan masyarakat Jawi Peranakan di Pulau Pinang sekitar 1700, ia simbol kekayaan atau status individu. Tidak hairanlah, ada sanggup menyewa atau meminjam barangan kemas dari kedai emas untuk dipakai pada majlis keramaian. Itu gambaran mengenai penggunaan emas di kalangan masyarakat Jawi Peranakan iaitu etnik hasil perkahwinan campur antara […]

Adab Memakai Emas Untuk Wanita

adab memakai emas untuk wanita

Wanita memang terkenal sebagai golongan yg suka berhias bukan sahaja di badan malah di setiap tempat . Disebabkan itu, kaum hawa ini lebih rajin berkemas di rumah dan mengutamakan kebersihan diri 1.TIDAK MEMBAZIR tiada barang kemas asli yg dijual dengan harga murah . Senipis mana pun ia masih tetap dijual pada harga yg tinggi . […]

Terowong Emas di Jelebu Bukan Dongeng

lombong emas di pekan titi kuala klawang jelebu

JELEBU: Kerja menarah bukit di belakang pasar awam pekan Titi di Kuala Klawang, di sini, sejak awal tahun ini membawa penemuan empat terowong di situ yang menurut penduduk, dianggap sebagai kisah dongeng sebelum ini kerana lokasi sebenarnya tidak pernah diketahui dengan terperinci. Sejak puluhan tahun lalu, kisah terowong berkenaan hanya diceritakan generasi tua di pekan didiami […]