Jenis jenis Cincin Untuk Kahwini Wanita Melayu

Basically untuk kahwin, wanita akan dapat 3 jenis cincin dari pihak lelaki

1. Cincin Merisik

Dipanggil cincin belah rotan. Tapi BUKAN diperbuat daripada rotan ye.

Biasanya orang beli cincin emas kuning kosong. Harga dalam RM100 lebih dah dapat.

Cincin risik merisik

Untuk cincin merisik jarang orang nak beli emas putih sebab cincin ni kosong. Nanti orang ingat bagi bagi cincin silver pulak. No no noo

2. Cincin Tunang

Ada orang tak bertunang, terus nikah je. Terpulang. Kalau tak bertunang, uolls dapat 2 cincin je.

Cincin bertunang ni biasanya lebih ‘up’ sikit dari cincin merisik. Biasanya orang akan beli cincin emas berbatu (baca : diamond)

Cincin tunang

Diamond tu biasanya kecik-kecik dan disusun sejajar. Ia dipanggil “Eternity ring”.

Sebab ada diamond, so bolehlah pilih nak emas kuning ke emas putih bergantung kepada citarasa.

Harga up sikit dari RM500 – RM1.5k (bergantung jenis emas, berat dan diamond )

3. Cincin Nikah

Cincin nikah mestilah kena paling glamorous diantara cincin merisik & bertunang.

Biasanya orang akan beli cincin emas berbatu satu & besar. Ia dipanggil Solitaire ring.

Solitaire ring ni dikira paling hebat sebab diamondnya yang besar. Sebiji diamond yang besar adalah lebih mahal kalau nak dibandingkan dengan beberapa biji diamond yang kecik-kecik.

Rekaan cincin nikah ni biasanya simple sebab main fokus dia adalah diamond.

Haaa itulah jenis jenis cincin yang korang wajib tahu kalau nak berkahwin dengan gadis melayu.

Tapi nak kata wajib pon tak jugak, ramai je gadis-gadis Melayu sekarang yang memahami dan tak suka membebankan pihak lelaki. Kan korang?

Kredit: twtwedding

Pstt: nak tengok cincin 916 murah murah boleh tengok di shopee

Kelebihan Memakai Emas Pada Bayi

Berkenaan suatu posting yang viral dan mendapat ribuan share di sebuah group “Kelab Soal Jawab Ibu & Bakal Ibu Comel

kelab ibu bakal comel emas

Kisah itu benar, tetapi ceritanya kemungkinan besarnya adalah tidak benar.

Posting ini pernah popular pada beberapa tahun lalu sebelum dijelaskan oleh blog pakar perubatan sebenar.

Mengikut kajian yang dijalankan semasa.

Emas terbukti membantu sektor perubatan didalam dua aspek

Pertamanya sebagai anti-mikrobial (membunuh kuman), partikel nano emas mempunyai kelebihan untuk masuk di ruangan halus dan mampu membunuh kuman yang degil..

Yang keduanya, partikel nano emas mampu merawat dan membunuh sel kanser.

Kedua-dua kajian ini masih giat dijalankan dan suatu masa akan datang logam emas mampu memberi manfaat kepada manusia

Video Partikel Emas Nano

Artikel asal: https://rootofscience.com/blog/2017/umum/pakai-perhiasan-emas-boleh-merawat-penyakit/

Jin jaga lombong emas Gua Musang

Mungkin ramai yang tidak tahu, ada golongan lelaki di daerah ini menjadikan aktiviti mendulang emas sebagai mata pencarian utama, apatah lagi apabila penglibatan itu sudah bertahun lamanya.

Bagaimanapun, aktiviti ini bukan boleh dilakukan oleh calang-calang orang kerana sekiranya tidak cukup ilmu di dada, sudah pasti kembara di hutan itu tidak berhasil dan akhirnya pulang dengan tangan kosong tanpa emas.

Kisah misteri si pendulang emas

Mengakui banyak pantang larang dan kejadian misteri yang pernah dilalui sepanjang proses mendulang emas, lelaki berusia 26 tahun ini berkata, kerja-kerja ini bukanlah jalan alternatif untuk kaya sekiranya kesabaran diketepikan.

Menurut Wan Nurul Firki Wan Abdullah, dia mula terlibat dalam pencarian emas sejak berusia 12 tahun lagi, di mana ketika itu dia mengikut bapanya ke hutan.

Bapanya ketika itu menyara keluarga dengan hasil khazanah alam itu.

Menurutnya, ketika berusia 18 tahun, dia pernah melalui pengalaman diganggu ketika mendulang emas di mana ketika sedang mengayak, dia didatangi sekumpulan ular yang mengelilinginya di pinggir sungai.

“Ketika mengayak, saya sudah nampak emas sebesar biji jagung ‘naik’ dalam dulang. Ketika tu juga saya rasa ada sesuatu yang tarik kaki saya dan tiup telinga.

“Selepas tu, ada pula sekumpulan ular kecil yang banyak datang keliling saya, tapi saya tak kena patuk,” katanya kepada Sinar Harian.

Firki berkata, sebelum ini ayahnya pernah berpesan jika ada gangguan dia kena lawan.

“Ayah saya juga pesan kalau kita putus asa, kita tak akan dapat emas tu kerana apa yang muncul tu adalah penunggu kawasan.

“Saya juga difahamkan kawasan yang ada emas akan ada penunggu termasuk jin dan ular,” katanya.

Tambah Firki, kebiasaannya cara untuk menghalau gangguan itu adalah dengan membaca surah Al-Fatihah, selawat, tiga Qul (Surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naas) dan ayat Kursi.

“Kalau kita ‘lawan’ dia dengan cara bertahan dan tak hiraukan gangguan tu, kita akan dapat lebih banyak hasil emas. Kalau kita tak lawan, mungkin pulang dengan tangan kosong.

“Sebelum saya mendulang, saya akan ambil wuduk dan niat atas perkara yang baik-baik. Selain tu, pantang larang emas ni kita tak boleh terlalu banyak bercakap atau buat bising.

“Kalau dapat sekalipun, kita kena diam saja. Tak boleh cakap besar. Ada masa, kita gali luas namun sedikit saja dapat emas. Esoknya kita gali sedikit di kawasan sama, boleh banyak hasil. Ini dinamakan rezeki,” katanya.

Menurutnya, sepanjang 14 tahun terlibat dalam aktiviti mendulang emas, dia mampu menyara keluarganya dengan hasil penjualan emas selain membeli kebun dan belanja untuk majlis perkahwinannya.

Muncul api atas bukit

Sementara itu, bagi pemilik salah satu syarikat perlombongan emas di daerah ini, Mohd Razali Ibrahim, 55, berkata, dia pernah didatangi api di atas bukit ketika sedang mendulang emas.

Katanya, api berkenaan dilihat marak seolah-olah membakar bukit yang berada 100 meter daripada tempat dia mendulang, namun kejadian itu gagal dirakam menggunakan telefon bimbit.

“Kejadian tu berlaku dua bulan lalu, saya nampak api atas bukit. Saya hanya tengok dan ada rakan mahu merakam, namun bila rakaman dipasang api itu hilang dan bila ditutup api nyala semula.
“Masa berlaku tu kira-kira jam 9 malam, api tu tak ganggu kami. Saya tak ada pengalaman mengenai kejadian ini dan tak tahu apa petandanya. Mungkin orang lebih arif tahu,” katanya.

Kisah misteri si pendulang emas

Namun, menurutnya, seperti kepercayaan orang-orang tua, sememangnya ada makhluk lain di kawasan hutan dan orang ramai tidak boleh melakukan perkara yang tidak senonoh di kawasan berkenaan.

“Kalau orang-orang tua dulu, mereka selalu cakap dengan makhluk di satu-satu tempat seperti meminta izin dan sebagainya. Namun, saya rasa ia tak patut diamalkan kerana makhluk yang ada di hutan juga makhluk ALLAH seperti kita.

“Namun kita tak nampak ia sedangkan ia nampak kita. Elak buat perkara tak baik contohnya kencing merata tempat dan buat bising,” katanya.

Jin jaga kawasan emas

Bagi penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Lan, sepanjang penglibatan dalam kerja-kerja mendulang emas, dia tidak pernah berdepan gangguan yang teruk kerana sering mengingati pesan orang-orang tua.

Katanya, sekiranya menemui banyak hasil emas ketika mengayak, dia tidak akan mengatakan ‘banyak’ namun perlu menggunakan perkataan ‘lebat’.

Kisah misteri si pendulang emas

“Kalau ada banyak, kita tak boleh kata banyak kena kata lebat. Kalu dapat besar, kena guna perkataan kasar. Contohnya, ‘kasarnya barang yang ada di sini’.

“Kita tahu setiap kawasan ada emas mesti ada penunggu dan penunggu itu adalah jin. Jadi, jagalah kelakuan kita dalam hutan dan tak boleh terlalu riak.

“Namun dah lama saya tak masuk ke hutan untuk mengayak kerana kekangan masa dan keluarga. Mungkin bila dah lega sedikit, saya akan masuk hutan semula,” katanya.

Sejarah Emas Negeri Pahang

Wak Aminuddin Wak Abdul Hamid
Wak Aminuddin Wak Abdul Hamid

UMUM mengetahui Pahang sememangnya kaya dengan hasil mahsul bumi yang begitu meluas terutamanya emas.

Di kawasan Hulu Pahang sahaja, terdapat beberapa lombong emas yang masih wujud sehingga hari ini dan beroperasi secara komersil contohnya seperti di Penjom dan Selinsing.

Kampung Budu juga tidak terlepas daripada menjadi sebahagian lipatan sejarah Pahang kerana hasil emasnya sejak berabad lamanya. Jadi tidak hairan apabila pihak British menjadikan Kuala Lipis sebagai ibu negeri Pahang suatu ketika dahulu kerana merebut hasil emas yang terkumpul di Hulu Pahang.

Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Kawasan Kuala Lipis, Drs. Wan Aminuddin Wan Abdul Hamid (gambar) berkata, sejarah Kampung Budu sebagai lubuk emas bermula apabila seorang bangsawan dari Melaka, Panglima Tun Ibrahim dikatakan kurang menyukai Tanjung Lipis kerana tempat itu tidak mempunyai khazanah alam yang bernilai tinggi selain kesuburan tanah, sumber-sumber sungai dan hasil-hasil hutan yang banyak.

“Lalu beliau bergerak menyusur Sungai Lipis ke tempat yang kini dikenali sebagai Kampung Budu. Pada waktu itu, Kampung Budu belum bernama dan kononnya amat kaya dengan khazanah alam terutama emas. Lalu, Tun Ibrahim berhasrat membuat penempatan di kawasan itu namun terpaksa berhadapan dengan kumpulan Orang Asli yang diketuai Tok Batin Badu,” katanya.

Setelah berjaya mengalahkan Tok Batin Badu, Tun Ibrahim telah mudik ke hulu Sungai Teka dan mendarat di sebuah tempat yang dinamakan Lubok Besar, dan kemudian mengasaskan perkampungan Melayu sebagai Kampung Badu sebelum lama-kelamaan bertukar menjadi nama Kampung Budu.

Mengulas lanjut mengenai sejarah Hulu Pahang, Wan Aminuddin berkata, sistem pemerintahan beraja mutlak di Pahang mengikut model kerajaan Melayu Melaka dalam tempoh 1470 sehingga 1614 semasa Raja-Raja Pahang yang berketurunan dari Raja-Raja Melaka memerintah.

Katanya, era Sultan Abdul Ghafur Muhiyuddin Shah yang memerintah Pahang dari 1592 sehingga 1614 telah memperkenalkan Kanun Pahang dan buat pertama kalinya memperkenalkan struktur baharu politik tradisional iaitu melantik Raja Muda dan Orang Besar Berempat Pahang untuk menjadi wakil mentadbir di wilayah luas terutama di Hulu Pahang.

“Hulu Pahang yang merupakan wilayah paling besar telah ditadbir oleh seorang Orang Besar Berempat iaitu Seri Maharaja Perba yang berpusat di Jelai. Sebelum Sultan Abdul Ghafur menaiki takhta, tiada sistem seperti ini. Malah kawasan Hulu Pahang hanya mempunyai ketua-ketua etnik yang mewakili masyarakat masing-masing,” katanya.

Beliau berkata, sebelum pemerintahan bersistem itu wujud, kawasan Hulu Pahang didiami Orang Asli, orang Melayu keturunan Melaka, Minangkabau, Rawa, Jawa, Acheh, Bugis serta ada juga yang datang daripada Patani, Kelantan dan Perak.

Katanya, kemasukan pelbagai masyarakat berbilang etnik ke Hulu Pahang ketika itu adalah kerana terdapatnya aktiviti melombong dan perdagangan emas di Hulu Pahang.

“Selain Kampung Budu, emas kemudian ditemui di tempat-tempat lain di kawasan Lipis seperti Penjom, Tersang, Tanum, Kecau Tui,” katanya.

Gajah Emas Sultan Sarawak Kurun 18 Untuk Dilelong

gajah emas malaysia

Seorang peniaga emas ingin melelong patung gajah yang berusia hampir 183 tahun dan seberat 2.5kg miliknya , Item gajah ini dipercayai adalah peninggalan Sultan Sarawak yang memerintah bahagian kecil Krantong, sarawak pada kurun ke 18. maklumat barang rare ini seperti berikut

Gajah Emas: Walaupun tidak bertanda, gajah ini dipercayai alatan diraja yang ditemui pada tahun 1832, ia diperbuat dari emas 18K(750) dan matanya diletakkan batu delima, pada tengkuknya ditulis didalam bahasa arab berbunyi

(1) “Tuanku Mahkota Sultan” panggilan nama raja sarawak pada kurun ke 18

(2) “Tengah” Dipercayai merujuk kepada nama raja

(3)”Sharif Maula” atau “Sherip Milar” suatu kawasan ketua mukim Skrang, Sarawak

(4)”Sharif Shahir” atau “Sherip Sahib” suatu kawasan ketua mukim Sadong, Sarawak

(5)”A-B-C”;

(6)”1832″

Belalai gajah pada patung ini dalam posisi menegak dipercayai bermaksud “bernasib baik” dan senang-lenang, pada mereka yang berminat bolehlah menghubungi Penjual http://hrg.ms/1CpgkuY, bg kata kunci ‘hargaemas’ 🙂 , mana tahu dapat murah2

Wiki: Gajah Sarawak atau gajah borneo merupakan keluarga gajah pygmy merupakan binatang bernama gajah yang paling kecil dari keluarga2nya diseluruh dunia…kalau dalam bahasa melayu dipanggil gajah genit, bukan gedik.. Gajah borneo dipercayai jinak dan mudah untuk dilatih, tak melawan dan dengar cakap tuan, tp kenapa tahun 18-an raja di sarawak buat patung gajah, kenapa bukan patung buaya ke, patung rafflesia ke, xpun patung burung enggang yang sinonim dengan sarawak….

gajah emas malaysia2

gajah emas malaysia gajah emas malaysia3

Mas Kahwin Kena GST?

mas-kahwin

Lebih kurang dua minggu lagi pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan dilaksanakan di negara ini, cakap-cakap mengenainya menjadi bualan kerana ramai yang tidak pasti mengenai pelaksanaannya.

Ada yang kata menguntungkan dan ada yang kata sebaliknya.

Kegusaran itu menyebabkan ramai yang tidak ‘duduk diam’, tambah-tambah bila disentuh mengenai pelaksanaan GST dalam bab perkahwinan.

Bagi yang bujang sudah semestinya ‘mulai pening’ kepala kerana mula  fikirkan mengenai bajet perkahwinan selepas GST dilaksanakan.

Namun ada berita gembira buat  mereka yang hendak berkahwin selepas GST dilaksanakan ini kerana GST tidak dikenakan terhadap bayaran mas kahwin.

Penolong Pengarah Unit Komunikasi Korporat Jabatan Agama  Islam Selangor, Nurhamizah Othman berkata, harga Mas Kahwin kekal sepertimana yang termaktub dalam Undang-undang keluarga Islam di bawah kuasa Sultan.

“Di Selangor kita sudah putuskan pada 12 Mei 2009, iaitu sebanyak RM300 kadar mas kahwin bagi anak dara dan janda tanpa had maksimun.

“Ia kekal, GST tidak dikenakan,” katanya. Katanya lagi, anak muda yang hendak berkahwin tidak perlu gusar mengenai perkara tersebut.

“Tiada kenaikan, ia kekal sepertimana yang termaktub,” katanya. GST akan dilaksanakan pada 1 April 2015 ini, sebanyak 160 buah negara telah melaksanakannya.

Comment:

Mujurlah kerajaan tidak bercadang nak kenakan GST untuk mas kahwin, tak boleh difikir dek akal kalau semua benda kerajaan nak caj. Apapun cincin kahwin, cincin tunang, gelang batal air sembahyang dan sebagainya insyallah akan diGSTkan.

Konsep Tarik Emas Pamer Keunikan Pembentukan Barang Kemas

Barang-Kemas-02

Oleh Maizaitul Sabirah [email protected]

KOTA BAHARU (Bernama) — Konsep tarik emas bagi menghasilkan barang kemas merupakan keunikan yang terdapat di beberapa kedai emas sekitar Kota Baharu, Kelantan.

Pemilik Kedai Emas Abdullah Roni atau nama sebenarnya Abdullah Muhammad yang menjalankan perniagaan tersebut hampir dua tahun berkata, ia adalah kaedah menarik emas yang merupakan keunikan terdapat di beberapa kedai emas sekitar Kota Baharu, Kelantan melalui serpihan debu emas yang terkeluar semasa proses penghasilannya.

“Di sini, kita akan leburkan semula serpihan itu untuk dijadikan barang kemas seperti sebentuk cincin, seutas rantai, selain pelbagai jenis koleksi barang kemas.

“Apabila selesai dibentuk, barang kemas itu akan dijual mengikut jenis, berat, upah, dan harga pasaran semasa,” katanya kepada Bernama.

Menurut Abdullah, terdapat lebih 150 kedai emas di bandar itu yang melakukan kaedah tarik emas.

Namun, apa yang membezakan kedai emasnya berbanding kedai emas lain adalah dengan menunjukkan kerja-kerja pertukangan barang kemas secara terbuka kepada pelanggan.

Tambahan pula, ia telah menarik minat pengunjung dan pelancong tempatan untuk melihat sendiri bagaimana sesuatu barang kemas itu dihasilkan.

KAEDAH MENGUJI KETULENAN EMAS

Mengulas mengenai harga emas di Kelantan, Abdullah berkata ia tertumpu kepada harga upah, berat dan jenis emas selain dijual dengan harga yang lebih murah.

“Rata-rata kedai emas di sini tidak terlalu mengikut harga pasaran. Ada yang meletakkan harga mengikut kadar upah dan berat, berbeza dengan kedai emas di tempat lain.

Bagaimanapun, katanya, hasil tukangan emas, perak dan tembaga yang dijual di situ tetap mendapat sambutan di kalangan penduduk tempatan.

Bagi Kamaliah Abd Wahab, 33, seorang daripada pelanggan Abdullah, barang kemas di negeri Cik Siti Wan Kembang atau kini dikenali dengan “Kelantan Unique” itu berbeza daripada segi kilauan emas dan kualitinya.

“Mungkin itu sebabnya setiap kali musim perayaan saya dan keluarga akan pulang ke kampung dan singgah ke sini untuk membeli dan menempah barang kemas sedangkan terdapat banyak pilihan kedai emas yang lain.

PERBEZAAN EMAS DI KELANTAN BERBANDING TEMPAT LAIN

Jika berkunjung ke mana-mana kedai emas di Kelantan, kilauan barang kemasnya berbeza berbanding barang kemas yang terdapat di negeri lain.

Abdullah menambah, kilauan itu bergantung kepada cara pembuatan dan jenis emas yang digunakan termasuk ketulenan emas yang perlu diuji terlebih dahulu.

Menurut Abdullah, terdapat beberapa kaedah untuk menguji emas dan salah satu daripadanya dengan menggunakan asid nitrik dan batu hitam.

“Pada mulanya, emas akan ditoreh pada batu hitam hingga meninggalkan kesan pada batu tersebut. Kemudian, asid nitrik akan dituang pada emas yang terlekat di batu hitam dan jika kesan emas itu hilang maka ia bukanlah emas yang tulen.

“Selain itu, emas juga boleh diuji dengan membakar barangan kemas itu sehingga menjadi merah namun kebiasaannya emas tulen tidak akan terjejas manakala emas tiruan pula akan meninggalkan kesan hitam bergantung kepada jenisnya.

Tambahnya, emas yang tinggi mutunya senang dibengkok dan dibentuk serta lebih lembut berbanding emas tiruan.

“Tidak semestinya barang kemas itu tulen jika terdapat label 916 dan sebagainya. Sebagai pembeli, kita harus bijak menilai,” katanya.

TEMPAHAN BARANG KEMAS

Tempahan barang kemas yang diterima oleh kedai emas Abdullah juga lebih tertumpu kepada tempahan terus daripada pelanggan selain mengeluarkan barang kemas untuk dijual.

“Semuanya bergantung pada permintaan pelanggan, kami akan hasilkan jika ada tempahan. Namun begitu, tempahan barang kemas seperti perak dan tembaga kurang mendapat permintaan.

“Kami juga mempunyai kira-kira sepuluh orang pekerja pertukangan bagi membuat barang kemas di samping menerima khidmat membaiki barang kemas,” katanya.

Tambahan pula, pihaknya lebih mementingkan kualiti koleksi barang kemas yang dihasilkan berbanding kuantiti.

“Kebiasaannya, pelanggan yang membuat tempahan akan memberikan contoh rekabentuk dan jenis emas yang diingini mengikut harga yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

“Pembayaran deposit bagi tempahan akan diambil dalam 30 peratus daripada harga barang kemas itu dan boleh disiapkan dalam masa satu minggu bergantung kepada jenis barang kemas.

Apa yang lebih menarik, pelanggan Abdullah boleh memberi ilham idea rekabentuk barang kemas yang diingini sebelum dihasilkan oleh pekerja tukangan emas.

–BERNAMA

Syiling Emas sempena pemerintahan Sultan Ahmad Shah

syilingemas..ROZAINI ROSDIN (kiri) dan Datuk Leen Mustafa menunjukkan syiling emas edisi terhad di Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan, semalam. – UTUSAN/ABD. RAZAK AID

SEREMBAN 21 Dis. – Sebanyak 3,999 keping syiling emas edisi terhad ditawarkan untuk jualan sempena sambutan 40 tahun pemerintahan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

Pengeluaran syiling emas itu adalah kerjasama antara kerajaan negeri Pahang dan syarikat penyedia perkhidmatan jual beli emas milik bumiputera, Triplenine Goldworld Gallery Sdn. Bhd (Triplenine).

Ketua Pegawai Eksekutif Triplenine, Datuk Rozaini Rosdin berkata, syiling emas itu akan diedarkan secara eksklusif sebagai koleksi kenang-kenangan pada harga RM6,999 setiap keping.

Beliau berkata, setakat ini, sambutan yang diterima untuk koleksi tersebut amat menggalakkan.

“Ia dijangka menarik orang ramai terutamanya dalam kalangan pengumpul koleksi keluaran khas,” katanya kepada Utusan Malaysia di Nilai, dekat sini semalam.

Majlis Pelancaran Syiling Peringatan dan Setem Kenangan Sempena Memuliakan Sambutan 40 Tahun Pemerintahan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah akan berlangsung di Kuala Lumpur malam esok.

Rozaini berkata, syiling itu mengandungi emas tulen 999.9 dengan berat 31.33 gram setiap keping.

Tambahnya, ukur lilit syiling adalah 32 milimeter (mm) manakala tebalnya tiga mm.

Jelasnya, pengesahan ketulenan syiling itu dibuat oleh assayer dari KL Assay Office (M) Sdn. Bhd, Abdul Shukor Anuar.

“Kami berharap orang ramai akan mengambil peluang daripada majlis sambutan 40 tahun pemerintahan Sultan Ahmad Shah untuk mendapatkan syiling emas ini yang mempunyai edaran terhad iaitu 3,999 keping sahaja,” ujarnya.

goldsultan

Maklumat lanjut mengenai koleksi syiling emas itu boleh diperoleh daripada Datuk Leen Mustafa di talian 012-9996006, 017-9996006 dan e-mel: [email protected]

sumber – www.utusan.com.my

Cara mengambil untung guna ETA ( Behind Scene ) Konservatif

emas-dari-lombong

Ingat lagi ETA yang kawe cerita dulu, kalau tak ingat boleh baca disini, kat sini kawe share sikit cara konservatif untuk jana keuntungan dari ETA di sebalik tabir untuk emas 916 ..kalau sebelum ini emas 999, jadi hari ini emas 916 atau emas perhiasan..

Maksud kawe kali ini, pengelola guna wang ETA sebagai modal untuk beli barang kemas 916 pada harga borong, kalau beli 10g, 30gram xkanlah dapat murah kan, nak ada modal RM165k pun bukan semua orang ada, so terpaksalah buka ETA untuk pinjam modal sekejap dan nnti akan pulang balik

Macam mana nak buat duit melalui kaedah konservatif emas 916 ni tanpa skill 4 kotak, lipat melipat dan sontot menyontot ke singapura sebagainya.. mesti ada cara kan jerung2 duduk ajar semua tu, kat sini kawe buat contoh satu

contohnya, Shamsul (bukan nama sebenar, tiada kaitan dengan sapa2) buka eta 1kg harga hari ini (MKS pamp suisse ) RM125/gram, jadi ETA7 adalah RM120/gram ( tolak 5) standard rate ETA

jadi total wang terkumpul Shamsul RM120,000 dari kuota 1kg, shamsul pun pergi ambil emas 916 dari kilang contohnya mutu 0.935 tanpa upah shamsul dapat 1069gram emas 916

(shamsul ni mestilah ada modal sikit, xkan semua pakai modal pelanggan, jemmlah mcm tu, jadi duit yang dpt tu campur duit sendiri sikit bolehlah beli dr MKS ke RHB ke bar 999.9 1kg

contoh perkiraan:

Modal beli bar 1kg RM125,000 , tukar ke barang kemas 916 dapat 1069gram

Harga modal emas 916 sekarang RM116.87 , tanpa upah (harga mks x 0.935)

Jadi selepas dapat barang-barang  kemas itu, shamsul pun jual kepada pasaran dengan mutu 0.988 + upah RM4/gram

jadi harga shamsul jual sekarang RM125/gram x 0.988 + RM4/gram = RM127.50/gram,

dengan teknik blasting, seminar, spam, atau mulut2 ke mulut shamsul dapat habiskan produk emas itu dalam masa seminggu, jadi berapa keuntungan shamsul dapat dengan cara konservatif ini

Contoh Perkiraan:

Jumlah gram= 1076gram, harga jual = RM127.50/gram, harga modal RM116.87/gram

Total shamsul dapat selepas jual semua emas = (127.50/g x 1076gram = RM137,190.00 untuk satu pusingan seminggu

Jadi cash ada ditangan shamsul sekarang RM137,150

So berapa kena bayar balik kepada peserta ETA yang nak pamp 100g (contoh harga MKS masih lagi 125/gram) jadi untuk 10 pamp kena belanja RM125,000

Untungnya?

Cash ditangan RM137,190 – modal beli balik pamp RM125,000 = RM12,190.00, jadi agak2 shamsul untung tak? ini baru eta7, belum kira eta14, eta21, eta30

Tapi ini baru teknik koservatif, belum lipat-melipat, arrahnu, masuk kotak keluar kotak, bai al wafa, agent, kuda terbang, rania, wakalah…ada nasib baik.. dpt jual harga fgjam beberapa gram dan sebagainya, mungkin berganda untung..

ps: Gambar diatas adalah dari video belakang tabir penghasilan jongkong emas 5-10 kilo yang dikeluarkan dari lombong emas Kibali (lombong emas terbesar di afrika)  yang bernilai RM2.34 bilion setahun. bila dah lipat banyak kali buat eta, bolehla beli lombong pula, lombong2 emas di Malaysia yang ada pun, bukan milik kita,

Sejarah Emas di Raub Pahang

Bercerita tentang daerah Raub, Pahang, amat sukar untuk memisahkan ia dengan emas kerana ia saling berkait rapat. Ada pendapat mengatakan, daerah itu wujud kerana emas, malah nama Raub itu datang daripada perbuatan meraup emas.

SEKUMPULAN gajah mengangkut emas melintasi bangunan yang kini dijadikan Rumah Rehat Raub bagi penginapan pelancong dan tetamu kenamaan. Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Laporan_Khas/20141004/lk_01/Seraup-emas-sejarah-Raub#ixzz3FQaeuzWh  © Utusan Melayu (M) Bhd
SEKUMPULAN gajah mengangkut emas melintasi bangunan yang kini dijadikan Rumah Rehat Raub bagi penginapan pelancong dan tetamu kenamaan.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Laporan_Khas/20141004/lk_01/Seraup-emas-sejarah-Raub#ixzz3FQaeuzWh
© Utusan Melayu (M) Bhd

Namun ada juga mengatakan nama Raub itu terbit daripada suku kata sebuah masyarakat di Indonesia, suku Rawa atau Rao yang berhijrah ke daerah itu. Terdapat banyak versi mengenai sejarah Raub termasuklah mengatakan ia dibuka oleh British.

Tetapi, walau apapun cerita, pokok pangkalnya tidak akan lari daripada emas kerana hasil bumi itulah yang membangunkan bandar Raub sehingga ke hari ini.

Menurut Ahmad Sabri Zainal Abidin, 75, kisah daerah Raub dengan emasnya telah bermula sejak tahun 1700an lagi.

“Kisah mengatakan nama Raub datang daripada perbuatan meraup emas dikaitkan dengan peristiwa membabitkan Raja Impeh Raja Abdullah dan abangnya Raja Ismail Raja Abdullah datang dari Selangor dan terjumpa emas sewaktu meraup pasir di persisir sungai. Versi lagi satu pula ialah kedatangan masyarakat Rao atau Rawa yang datang dari Padang, Sumatera Barat di Indonesia,” katanya ketika ditemui S2 baru-baru ini.

Ahmad Sabri berkata, sebahagian besar masyarakat Rawa itu lari dari tempat asalnya berikutan konflik budaya. Di Tanah Melayu mereka berdagang dan melombong.

“Tetapi, mereka tidak terus ke Raub sebaliknya menetap di Selangor, Negeri Sembilan Perak dan Kedah. Sambil itu, mereka menjalankan aktiviti-aktiviti perdagangan termasuklah melombong bijih timah.

“Kemudian terdapat sebilangannya meneruskan perjalanan ke kawasan lebih dalam lalu menemui daerah ini dan teraup pasir yang mempunyai emas. Justeru, mereka mengajak kaum keluarga dan membuka penempatan di sini.

“Pada waktu itu, tumpuan adalah di Tras yang dahulu dikenali sebagai Teras kerana di sana terdapat sebatang sungai yang mempunyai emas yang banyak,” ujarnya.

Ahmad Sabri berkata, pada masa itu teknik perlombongan menggunakan kaedah tradisional sehingga kedatangan British yang membawa teknologi baharu.

raub-emas-1
ada suatu ketika di bandar Raub terdapat semua bank2 saudagar cina yang tak mempunyai cawangan di kuala lumpur ini semua kerana bandar Raub ialah bandar emas

“Dulu mereka menggunakan dulang kayu. Dikaut pasir di gigi air, kemudian diayak dan dipusing-pusingkan dulang tersebut untuk mengasingkan emas. Itulah yang dipanggil cara kampung” katanya.

Jelasnya lagi, sebelum wujud syarikat Raub Syndicate dan Raub Australian Gold Mining (RAGM) di Bukit Koman, terdapat ramai orang mendulang emas di tepi sungai.

“Sekitar tahun 1948, sewaktu dalam perjalanan ke rumah dari sekolah, saya nampak ramai orang melombong emas di Sungai Gali, tetapi banyak dilakukan oleh etnik Tiong Hua,” ujarnya.

Bekas Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Muhammad Jabbar Raub itu menambah, banyak nama-nama tempat di daerah ini berkaitan dengan individu yang terbabit dalam perlombongan.

“Bukit Koman itu dinamakan sempena nama Tengku Othman yang datang melombong di sini. Dia datang bersama kerabatnya seperti Tengku Puji, Tengku Abd Samad dan Tengku Kudin. Jadi, nama ‘oman itu diambil dari singkatan Tengku Othman iaitu ‘Ku Man’.

“Dahulu ada tiga tapak pombongan emas utama. Selain Bukit Koman, dua lagi kawasan perlombongan ialah kawasan yang kini menjadi padang golf iaitu di hadapan Hospital Raub dan Bukit Melaka.

“Di situ dahulu terdapat mesin yang dipanggil ‘shaft’ bertujuan membawa pekerja ke dalam lombong.

“Menurut pekerja-pekerja lombong, terowong-terowong tersebut amat panjang, anggarannya boleh dikatakan meliputi seluruh bandar Raub. Sebab itu tidak banyak bangunan-bangunan tinggi di sini,” katanya.

Beliau menambah pernah wujud sebatang jalan yang berfungsi sebagai landasan untuk kapal terbang kecil seperti Twin Otter di Bukit Koman.

“Selepas emas diproses, hasil bumi tersebut akan dihantar ke Kuala Lumpur dengan kapal terbang kecil yang berlepas dari landasan tersebut sebelum dihantar ke Australia.

“Pada waktu itu, kawasan perlombongan Bukit Koman dikawal rapi oleh satu kompeni tentera, tetapi ia tiada kaitan dengan kem askar yang ada sekarang sebab kem tersebut dahulu digunakan oleh polis.

“Disebabkan lombong emas, banyak pembangunan telah dibuat oleh kerajaan. Besar pengaruh emas ini sebenarnya,” ujarnya.