15 item termahal didunia

Sekarang ni dah tak payah nak sembang banyak-banyak,apa kata kita terus je tengok apa 16 benda ni..yela mana tahu salah satu benda ni ada kt rumah korang..masyukkkk!

 

Koleksi Barang Kemas Terbaru Di Pasaran
Buy at Shopee

16.Saffron – $ 11/gram

Saffron ialah tumbuhan berbunga yang boleh digunakan sebagai ubat semulajadi hampir semua penyakit bermula dari kemurungan dan berakhir dengan kitaran haid. Antara kehebatannya ialah ianya boleh menyembuhkan mata yang sudah terlalu rabun..

Pelaburan Emas Paling Murah, Cuma RM1.00 Untuk Bermula
Buy At Hellogold

 

15. Gold – $ 56/gram

Emas….tak payah bagila info pasal emas ni..korang semua dah tahu kan?..next!

 

14. Rhodium – $ 58/gram

Rhodium digunakan terutamanya dalam penukar pemangkin untuk mengurangkan pelepasan karbon dari kereta. Tiada peranan biologi dalam kehidupan manusia,pecaya atau tidak,walaupun beharga,logam yang sangat bertoksik ini dianggap tidak penting.

13. Platinum – $ 60/gram

Platinum digunakan secara meluas bagi pengeluaran perhiasan. Setiap tahun industri perhiasan dunia menggunakan kira-kira 50 tan platinum.Platinum terbesar yang wujud pada masa ini adalah seberat 7 kg..

12. Methamphetamine – $ 100/gram

Dadah ini walaupun boleh menyebabkan ketagihan namum,ianya tetap menjadi bahan utama dalam pembuatan ubat.


11. Rhino horn – $ 110/gram

Tanduk badak ini didakwa boleh menyembuhkan kanser,demam panas dan lain-lain

 

11.1. Heroin – $ 130/gram

Dadah…

 

9. Cocaine – $ 215/gram

Dadah lagi..kaya penagih-penagih dadah kat dunia ini rupanya,yang jual lagi la bapak kaya!

 

8. LSD – $ 3000/gram

Ini pun sejenis dadah..dadah lagi…

 

7. Plutonium – $ 4000/gram

Logam radioaktif rapuh berwarna putih perak ini digunakan secara meluas dalam pembuatan senjata nuklear, Ianya juga menjadi bahan api nuklear sebagai sumber tenaga untuk kapal angkasa. Plutonium sering digunakan dalam bom nuklear. Fakta sejarah bom nuklear di Nagasaki pada 1945, yang digugurkan oleh tentera Amerika mempunyai sekilogram plutonium.

 

6. Pain – $ 9000/gram or $ 1800/karat

Permata yang diberi nama “Pain” ini adalah mineral oren atau perang kemerah-merahan. Ia telah ditemui di Burma pada pertengahan tahun 1950-an. dan sejak itu dianggap sebagai batu permata paling unik pernah ditemui di dunia.

 

5. Taffeit – up to $ 20,000 / gram or $ 4000/karat

Batu permata Lilac.Hanya digunakan sebagai batu untuk tujuan perhiasan.

 

4. Tritium – $ 30,000 / gram


Pengeluaran satu kilogram tritium berharga $ 30 juta. Digunakan dalam sumber cahaya, sebagai pencahayaan tritium.

 

3. Diamonds – $ 55,000 / gram

Berlian lagi…

 

2. California 252 – $ 27 million / gram


Isotop California ini tidak mempunyai apa-apa kegunaan yang praktikal. Di Barat, elemen ini telah dibuka sekali sahaja sejak pada tahun 1950.

Dah jangan tanya lebih-lebih.aku sendiri pun tak paham ape bendanya ni.


1. Antimatter – $ 62.5 trillion / gram


Antimatter dikenali sebagai bahan yang paling mahal di bumi – menurut NASA pada tahun 2006, pengeluaran positron miligram bernilai kira-kira $ 25 juta. Antimatter pada masa akan datang secara teori boleh digunakan sebagai bahan api untuk kapal angkasa ke planet lain.

Link original : http://tukangkarut.com/blog/trivia/16-benda-paling-mahal-didunia.html

One thought on “15 item termahal didunia”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>