March 27th, 2012Pelaburanadmin 46 Comments

Assalamualaikum dan salam 1Dunia, setahun yang lalu baru aku tahu Gadaian Emas boleh buat duit selama ini ingat hanya mereka yang kesempitan duit je pergi Pajak Gadai. Ilmu buat duit dengan Emas ini dapat daripada Bos Al Ansar Properties Sdn Bhd. Caranya pun unik tak perlu keluar banyak modal untuk beli gold bar hanya perlu keluar 30% daripada harga belian. Caranya mudah Gold Bar Supplier bawa produk ke Ar-Rahnu Agro Bank dan serahkan kepada Pegawai Bank untuk mengurusan Gadaian Emas. Setelah selesai urusan gadaian supplier akan mengambil wang tunai 70% yang diperolehi dari Agro Bank dan aku perlu tambah 30% sebagai bayaran keseluruhan gold bar yang dibeli. Jadi modal pembelian gold bar yang aku keluarkan hanya 30% kerana selebih dibayar dari wang Gadaian Emas.

Ketika gadaian tahun lepas harga emas di Agro Bank dinilai pada RM153/gm. Setelah enam bulan aku telah menyambung masa gadaian dengan hanya perlu membayar upah simpan sahaja. Minggu lepas dapat surat dari Ar-Rahnu Agro Bank minta aku tebus atau gold bar akan dilelong. Sibuk dengan macam-macam urusan sehingga terlupa gold bar di Agro Bank ni.

Sayang juga kalau kena lelong tak boleh lagi nak dapat keuntungan daripada harga emas yang terus melonjak naik. Nak tahu berapa harga emas terkini pada 24/2/12 di Ar-Rahnu Agro Bank, jangan terperanjat harga terkini RM200.40 maknanya aku sudah untung RM200.40 – RM153.00 = RM47.40 untuk setiap gram. Kalau gold bar aku 100gm maka keuntungan aku adalah RM4,740.00 tapi kalau gold bar aku 1000gm maka keuntungan aku adalah RM47,400.00. Macam lumayan tak?

Aku tak tebus dan bawa balik sebab kalau tebus gold bar ini sudah tidak boleh digadai lagi mengikut polisi bari Agro Bank. Aku hanya tukar surat atau overlap atau renew surat gadai maknanya aku tebus pada harga gadaian RM153 dan terus gadai semula pada harga emas terkini RM200.40. Perbezaan jumlah harga akan digunakan untuk membayar upah simpan dan selebihnya di depositkan ke dalam akaun Agro Bank. Mulai hari 24/2/12 aku dapat surat gadaian baru dan kita tunggu 9 bulan lagi berapa harga emas ketika itu tidak mustahil akan naik sehingga RM250/gm.

Fakta Gadaian Emas di AR-Rahnu Agro Bank.

1. Hanya menerima barang kemas/jewelry lebih daripada 18karat.

2. Gold Bar tidak diterima.

3. Maksimum jumlah keseluruhan gadaian adalah RM150k untuk seorang.

4. Maksimum jumlah gadaian sehari adalah RM50k untuk seorang.

5. Tempoh gadaian hanya 6 bulan dan boleh disambung 3 bulan sebelum ditebus atau renew surat gadai.

Ramai kawan-kawan yang aktif dengan pelaburan emas mungkin boleh berkongsi ilmu dengan kami yang tak berapa nak pandai ni.

Berikut harga emas terkini dunia berdasarkan USD per Ounce.
t24 au en usoz 2 Gadaian Emas di Ar Rahnu Agro Bank
Ketika entri ini ditulis harga emas pada USD1778/oz kita tengok apa yang berlaku dalam tempoh 2 – 3 tahun dari sekarang. (1 Ounce = 28.3gm)

Leave a Reply

Categories

PING & SPONSOR